počet produktů: 0
cena: 0,00 CZK
kontaktní formulář
chci zaslat dotaz
zajímají Vás motivy spíše veteráni, nebo military
military
234/351 (67%)
veteráni
118/351 (34%)
trička,zbraně a ostatní
Inzerce zdarma
Obchody

Srovnání cen ušetřím.cz
NajduZboží.cz
Polepy-potisky
nejnovější produkty
410,00 CZK
390,00 CZK
390,00 CZK
450,00 CZK
Webhosting-domeny.info Najdete nás i na MALL.CZ

Tričko GRIPEN, barva černá, velikost L

Tričko GRIPEN
57.45% (94 hodnocení)
katalogové číslo: TSM140
výrobce:Sing deSign
cena bez DPH:247,11 CZK
cena vč. DPH:299,00 CZK
Skladem
299,00 CZK
vložit do košíku
ks
popis
obrázky
parametry
soubory a odkazy
diskuze

JAS-39 Gripen (švédsky gryf) je víceúčelový proudový bojový letoun vyvinutý a vyráběný švédskou společností Saab, který ve výzbroji nahradil starší typy Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen. Zkratka JAS znamená Jakt, Attack och Spaning, tj. stíhací, bitevní a průzkumný.

V roce 1979 začalo švédské ministerstvo obrany hledat nový víceúčelový letoun, schopný stíhacích, bitevních a průzkumných misí, který by mohl nahradit zastarávající Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen [1]. Vývoj byl zadán společnosti SAAB, přičemž byla provedena srovnávací studie amerických letounů F-16 Fight Falcon, F/A-18 Hornet a Northrop F-20 Tigershark. Z několika připravených návrhů byl jako nejvhodnější vybrán Projekt 2105, později přejmenován na Projekt 2108 a Projekt 2110 [2] který představoval lehký jednomotorový jednomístný inherentně nestabilní středoplošník vybavený technologií fly-by-wire.[2]. Jako motor byl zvolen Volvo-Flygmotor RM12, který byl licenční verzí General Electric F404-400. První koncept byl hotov roku 1981, roku 1984 začalo testování podsystémů a neletuschopný model byl dokončen roku 1986. Pojížděcí zkoušky byly zahájeny k příležitosti 50. výročí společnosti Saab 26. dubna 1987 [3] a první prototyp vzlétl 9. prosince 1988 [2]. Při dalších testech se projevily potíže s letovou stabilitou a systémem fly-by-wire, které 2. února 1989 vyústily v nehodu při přistání na letišti v Linköpingu. Problémy byly důvodem pro rozsáhlé softwarové úpravy, testované na letounu Lockheed NT-33A [2], po jejichž ukončení vzlétl 4. května 1990 druhý z celkových 5 vyrobených prototypů Gripenu. Další zpoždění vývoje způsobila 8. srpna 1993 nehoda při leteckém dni ve Stockholmu [2].

Do výzbroje švédského letectva byl první Gripen zařazen roku 1993, první let dvousedadlové verze proběhl 29. dubna 1996.

Dne 23. dubna 2008 byl představen nový dvousedadlový stroj označovaný jako Gripen NG (Next Generation), první let proběhl 27. května 2008. Tato verze se liší silnějším motorem General Electric F414G, který je zdokonalením pohonné jednotky používané v F/A-18E/F Super Hornet. Jeho tah stoupl na 98 kN, což umožňuje letounu s podvěšenou výzbrojí udržovat cestovní rychlost 1,1 Mach bez použití přídavného spalování [4]. Při zkušebním letu dne 21. ledna 2009 dosáhl letoun rychlosti 1,2 Mach bez přídavného spalování [5][6][7]. V porovnání s verzí JAS-39D vzrostla maximální startovní hmotnost o 2000 kg na 16 000 kg. Změněná konstrukce podvozku umožnila zvětšení zásob paliva o 40%, operační dosah letounu tak vzrostl na 1300 km s podvěšenou výzbrojí a přídavnými nádržemi včetně 30 minut chodu motoru na zemi.[8]

Na základě poptávky Indie a Brazílie provedl Saab studii námořní verze Gripenu pro použití na letadlových lodích [9][10].

 

zdroj WIKIPEDIE

Tričko s motivem letounu GRIPEN
Diskuze je prázdná.
přidat příspěvek do diskuze